Rio de Janeiro, Brasilien: Fodboldkamp...
  Onsdag den. 05-05-2004

Vi vågnede kl 07 og gik op og spiste morgenmad kl 08.

I dag havde vi planer om at tage ud til det største fattige kvarter i Rios slum. Der findes ca. 400 farvelaer i Rio, og vi havde planer om at besøge det største, som har flere 100.000 indbyggere. Det er et selvskrevet krav, at man tager derud på en guidet tur med en af de lokale. Så klokken 10 var vi parat ved vores Hostel, hvor vi blev hentet i en minibus. Der var også nogle andre, der skulle med, så vi var 7 på turen.

Mange farvelaer ligger med en himmelsk udsigt ud over byen så for at komme derop, hoppede vi hver især på en motorcykel ved indgangen til farvelaet.

Farvelaerne ER meget fattige, og de bor rigtig tæt, men sammenlignet med ting, vi tidligere har set i Thailand og Vietnam, virker det knap så brutalt. Fjernsyn, video, radio, dvd osv var ikke unormalt at have, selvom man boede i en farvela.

For et par uger siden var det for farligt at gå ind i farvelaerne, da der var bandekrig, hvor to bander sloges om magten til at sælge stoffer. Derfor var der rigtig mange hårdt bevæbnede politibetjente, der patruljerede, da vi var derude. En af grundene, til at narkotika er så udbredt, er, at de rige køber stoffer her. På den måde er de med til at holde live i et dødbringende erhverv, som lokker meget unge ind i denne verden. 12 - 13årige arbejder for banderne, hvor de tjener tre gange så meget, som de ellers ville. De holder udkig og sender fyrværkeri op, hvis de ser politiet.

Vi så også nogle af de projekter, som er blevet igangsat for at uddanne folk eller lære dem et erhverv, sa de har en større chance for at komme ud af fattigdommen.

Tilbage i vores eget kvarter igen gik vi ned til stranden, hvor vi sad og nød en kokosnød-drik, imens vi skrev postkort, og solen gik ned over Rio.

Om aftenen skulle vi til fodboldkamp på verdens største stadion, Marcarena, hvor Flamengo spillede mod Santa Cruz. Vi blev hentet og kørt til kampen klokken 20.15, så vi gik ned til den lokale købmand for at købe ind til aftensmad. Vi købte friskbagt brød, kødpålæg, ost, en hel ananas, salat, vand og jordbærjuice for 40 reais, ca 80 kroner.

Der var stor stemning til fodboldkampen, selvom der ikke var så mange mennesker - ca 14.000. Der er plads til 200.000. Vi købte T-shirts, så vi kunne falde i med de lokale. Under kampen går der sælgere rundt hele tiden, så man sulter og tørster i hvert fald ikke. Man kan købe alt det traditionelle, som hører sig til en fodboldkamp...hotdogs, øl, is og chips.

Flamengo vandt 1-0 og gik videre i Cup turneringen.