Penang, Malaysia: Rundt i Penang
  Onsdag den. 17-07-2002

I kælderen til vores hotel ligger der en restaurant, så der gik vi ned for at spise morgenmad. Det viste sig, at deres restaurant ikke er så meget besøgt, så vi sad alene i en kælderrestaurant med dyster indretning.

Vi prøvede deres lokale transportmiddel i form af en cykel rickshaw ud til China Town. Vores chauffør var oldgammel og vi blev overhalet af gående folk, men han var ved godt mod og trampede der ud af, så godt han kunne. Senere da vi ville til Little India tog vi dog en bus videre. Busser med et skilt i vinduet, hvor der står George Town, er gratis. I Little India købte vi noget traditionelt slik, som smagte overraskende godt. Da vi havde gået lidt, mødte vi en tigger, som vi gav slikket til.

På vores tur rundt i byen kom vi forbi et stort varehus, hvor vi købte noget protein-pulver til mig, da jeg stadig ikke havde så meget appetit.

De sidste dage havde Jan følt isninger og irritationer i lungerne, hvorfor vi gik til lægen. Lægen fortalte, at den store luftforurening, der er i de større byer, kunne være årsagen til hans vejrtrækningsproblemer, så han fik nogle piller, der skulle klare hans luftveje. Diagnosen hed midlertidig bronkitis.

Om eftermiddagen tog vi en taxa op til Penang Hill, hvor chaufføren kørte forbi et fængsel, som det er muligt at komme ind og se. Ofte er det en god ide at tage gaver som mad eller tøj med til fængslet, da de indsatte ikke har meget. For at komme op på toppen af Penang Hill, skal man tage et toget, 4 rm tur-retur pr person. På vejen derop er det muligt at se aber, hvis man er heldig og helt oppe er udsigten rigtig flot. Oppe på toppen fik vi det første store indtryk af, at vi er i et muslimsk land. Nede i byen havde vi ikke rigtig lagt mærke til det før. Penang Hill er en turist attraktion, hvorfor mange malajer på ferie kommer her. Ergo var det vores første store møde med den muslimske tro, som på nogen punkter virkede komiske på os. Eksempelvis havde kvinderne store problemer, når de skulle spise noget. Maden skulle hele vejen ind under deres slør for at nå munden. Udover at studere de muslimske spisevaner, besøgte vi også en lille zoo med bl.a papegøjer, der sagde:"Hallooo". På vejen ned igen faldt vi i snak med et par hollandske piger, der skulle rejse rundt i 1 år.

Om aftenen klædte vi os fint på og begav os ud for at finde City Bayview Hotel, der har en roterende restaurant med udsigt over hele byen. Hotellet var rigtig fint, men buffeten kostede kun 33 Rm pr person. Maden stod inde i midten og bordene stod i en rundkreds rundt om. På 45 min drejede restauranten en hele runde, og man fik set hele buffeten bare ved at sidde ved bordet. Efter middagen gik vi ned for at spille pool, hvor jeg overraskende vandt en omgang. De fleste barer i Malaysia har Bob Marley indretning, og denne var ikke nogen undtagelse.