Kuala Lumpur, Malaysia: Batu caves
  Tirsdag den. 08-07-2003

Det tordnede det meste af natten, så vi havde vågnet flere gange ved lyden af bragene. Om morgenen var det heldigvis drevet over, og solen skinnede igen. Vi gik ud for at finde noget morgenmad og kom forbi et lille indisk gadekøkken, der så meget populært ud. De serverede forskellige slags pandekager. Vi valgte en med ost og æg, som smagte rigtig godt. Den kostede kun 2 rm pr stk.

Vi skal følges med en af fyrene fra vores hostel, en skotter, tilbage til KL. Da vi kom ud til busstationen, viste det sig, at det er billigere at tage bussen fra Melaka, end det er at tage den ud til byen fra KL. Denne tur kostede kun 8 rm, så vi sparede lige to kroner, hvilket betyder meget i Malaysia, da man kan købe meget for to kroner.

Da vi ankom til storbyen igen, tog vi en taxi ud til et hostel, som vores forrige hostel havde anbefalet. Det var rigtig godt placeret lige i centrum og kostede kun 40 rm i alt. Her var der også mulighed for at komme på internettet, 3 rm for en time, og spille pool.

Om eftermiddagen tog vi en taxi, 20 rm i alt, ud til Batu Caves, som er en grotte, der har stor betydning for hinduisterne. Vores taxichauffør var inder og fortalte, at han ønskede at finde en "hvid pige", så hun kunne tage ham med ud at rejse til bl.a. Europa.

Det var gratis at komme ind i grotten, efter at man havde taget alle trapperne derop. På vejen opad trapperne blev jeg "angrebet" af en abe, der havde fået øje på den pose, jeg havde i hånden med en sodavand i. Der løb en masse aber rundt på trapperne og inde i grotten, og jeg havde ikke lige tænkt på, at de efterhånden havde lært at en raslende pose ofte indeholder mad. Jeg blev fuldstændig overrumplet, da en abe pludselig stod og trak i min pose. Den vandt "kampen" og stak af med min Fanta, som den havde det største mas med at få bidt åben. Inde i grotten var der flere "rum" eller små grotter, hvor der var skulpturer. Der var også et lille tempel, hvor vi blev velsignet af en hindu.

Vi tog bussen tilbage igen, hvilket er meget billigere end en taxi - det kostede kun 1,60 rm pr billet.

Tilbage på hotellet gik vi i gang med at sortere tøj, så vi kunne få det vasket for første gang, siden vi var rejst fra Danmark. Det var meget tiltrængt. Det kostede 10 rm for 4 kg vasketøj.

Om aftenen gik vi ned i Chinatown for at spise, hvor vi fandt en pæn lille udendørsrestaurant. Her sad flere turister, hvilket var lidt mærkeligt, da vi indtil nu havde følt, at vi var næsten de eneste turister i Malaysia. Nu kunne vi mærke, at der var kommet flere, da skrækken for SARS var ved at aftage.

Når man er i Chinatown, er det svært ikke at ose lidt rundt blandt de mange markeder. Vi endte da også med at købe et ur, der kun kostede 10 rm. Tilbage på hotellet viste de film, som var gratis at se. Det er også en god mulighed for at få snakket lidt med andre backpackers om deres oplevelser og dele ud af egne erfaringer.