Raub, Malaysia: Middle of nowhere i Raub
  Torsdag den. 03-07-2003

Vi havde bestemt os for at tage væk fra øen i dag, selvom vi kun havde været der i to dage. Vi havde en lang rejse for os rundt i Asien og var ivrige for at komme videre. Vores næste destination var Bukit Fraser, hvilket viste sig at blive en laaaang tur, idet vi kom omkring nogle steder, hvor der ikke lige kommer turister hver dag - og hvor de ikke snakker engelsk.
Bukit Fraser er en by, der ligge højt oppe på et bjerg, hvorfor der er danske forårstemperaturer. Vi fik brug for vores lidt varmere tøj, da vi jo lige havde vænnet os til varmen og den fugtige lufttemperatur. Bukit Fraser er også et godt sted at spille golf, hvilket var grunden til, at vi tog der op.

Kl 8 kom taxibåden for at samle os op og sejle os ind til fastlandet. Da vi nåede fastlandet, fik vi fat i en taxi til Kuala Krabi. Det kostede os 35 rm i alt for en tur på to timer. Derefter skulle vi med en bus til Gua Musang, som kostede 7 rm pr person for igen en to timers tur. I bussen faldt vi i snak med en malay, som var 21 år og arbejdede som housekeeper. Han var vældig snakkesalig, men som muslim foretrak han at snakke med mænd, hvorfor han kun snakkede med Honny.

Efter busturen ventede der os endnu en taxitur til Kuala Lipis, som kostede 40 rm i alt for en køretur på 1 ½ time. Vi var efterhånden kommet langt væk fra civilisationen, så priserne steg også lidt. Det var også blevet meget sværere at forklare, hvor vi ville hen, da ingen snakkede engelsk. Det lykkedes os dog at finde een, som snakkede lidt engelsk, og som gerne ville dele en taxi med os, så det blev lidt billigere.

Vores rejse var ikke slut, da vi manglede en sidste strækning i bus. Vi måtte tage den meget lokale og lidt primitive bus til Raub, som kostede 4 rm pr person for en tur på to timer. Vi bestemte os for at overnatte her og fandt et hotel tæt ved busstationen. Vi havde stadig kræfter tilbage efter den lange rejse, så det lykkedes os at forhandle hotelværelset ned fra 120 rm til 96 rm i alt.

Om aftenen, på den restaurant hvor vi spiste aftensmad, faldt vi i snak med en malaj/kineser. Hans familie var flygtet under 2 Verdenskrig. Der er mange kinesere bosat i Malaysia i dag. Situationen er dog den, at kineserne synes, at USA er ok, hvorimod mange malajer er imod USA, idet de er muslimer og mener, at USA blander sig for meget.

Vores aftensmad viste sig at indeholde en del overraskelser, da vi ikke havde været helt klar over, hvad vi bestilte.Vi fandt en del mærkelige fiskestykker og kylling-lignende-brusk.