Nairobi, Kenya: Fly til Mombasa
  Fredag den. 15-09-2006

Aftenen forinden havde vi desværre igen fået fortalt en uhyggelig historie fra nattelivet i Nai-robbery. En bil med lokale var brudt sammen - motorstop - en aften et par dage tidligere. Alle i bilen blev fundet døde - stukket ned. Man skal huske på, at vi er i et u-land, så der er ikke den samme respekt for liv, da det for nogle bare handler om overlevelse.

Vi ville prøve at få fat i flybilletter i stedet for at tage toget. Det skulle være en flot tur med det gamle tog fra kolonitiden igennem landskabet, men det tager også 14 timer. Efter vores safaritur havde vi fået transport nok for et stykke tid, så vi foretrak en flyvetur på knap en time.

Vi var heldige. Det lykkedes os at få fat i flybilletter - 155 usd pr person roundtrip - med afgang samme aften.

Dagen brugte vi på at shoppe- først ved Masai markedet ved Westland og dernæst City Market. Vi måtte prutte hårdt om prisen. De var stædige, men vi tror, vi fik vores køb for en god pris. Et næsehorn i træ til 750 shillings samt et armbånd i sølv og kobber til 100 shillings.

Vi skulle flyve til Mombasa kl. 19.00. Inden vi tog ud til lufthavnen, fik vi en del bagage opmagasineret på Nairobi Backpackers, så vi ikke skulle slæbe det frem og tilbage.

Ude i lufthavnen fik vi os lidt et chok. Da vi skulle tjekke ind, var der ikke en afgangsterminal - nej, vi skulle tjekke ind ved et bord på "fortorvet". Gaten var under et halvtag, så vi kunne følge med i alt ude på selve flyvepladsen.

Vores fly var forsinket grundet motorproblemer - ikke lige det man ønsker at høre, inden man skal ud at flyve.

Velfremme i Mombasa blev vi mødt af et menneskemylder uden lige, der alle råbte: "You want taxi..." Vi havde valgt at bo på New Palm Tree Hotel, som stod i Lonely Planet. Det kostede 2100 shillings for et dobbeltværelse.

Sikke en forskel der var på luftfugtigheden her i Mombasa sammenlignet med Nairobi. Vi kunne virkelig mærke, at vi var kommet ned i højderne og ud til kysten. Nairobi er ikke bagende varm men lige tilpas. Mombasa var derimod temmelig varm.

Rejsetip - Sikkerhed
Nattetid: Nairobi er en af afrikas farligste byer. I dagstimerne er der ikke de store problemer med at gå rundt i byen, men når mørket falder på er alt færdsel udenfor hotelles mure risikabelt! Hvis man skal ud, er det et krav at tage en taxa fra sted til sted, ellers bliver man let offer for et voldeligt overfald. Der er jo en grund til at byen kaldes for nairobbery!