Nairobi, Kenya: Masai Marked
  Søndag den. 10-09-2006

Taget i betragtning at vi sover på dorms, var det meget stille i nat, så vi fik sovet igennem. Især jeg havde brug for det efter den lange rejse fra Danmark til Kenya.

Efter at have spist morgenmad, de er glade for bønner her, gik vi en tur ud i byen for at finde en ATM. Jan kendte allerede byen temmelig godt, så vi fandt nemt vejen.

Jeg havde svært ved at forstå, at vi gik rundt i en storby. Jeg syntes mest, at det lignede en jungle. Skov over det hele og vi skulle gå et stykke, før vi kom op på den asfalterede vej.

Der er et højt hegn med pigtråd foroven rundt om alle bygninger, så det ligner små fæstninger, man går forbi. Det er nødvendigt, da det ikke er lykkedes regeringen at rydde ordentligt op endnu. Så der er ingen, der går rundt, når det bliver mørkt - heller ikke de lokale, det er alt for farligt.

Der er et par danske tøser på vores hostel, som vi fulgtes med ud til Masai markedet. Det ligger ikke det samme sted hver gang. Hver dag ligger det et nyt sted. Vi har ikke helt gennemskuet strategien i det endnu.

Det er så flot, alt det man kan købe. Det flotteste håndværk hvoraf det meste er lavet i træ - kæmpe stor dyr især udskårne giraffer på ca 1 meter i højde eller udskårne masaikrigere nok 1,5 meter høje. Spyd, masker, skåle, fade, krukker, smykker ect.

Priserne er høje, så man skal være en god forhandler. Vi er vant til at folk råber "my friend" efter os for at få vores opmærksomhed, men her råber de my brother :)

Vi kom selvfølge også derfra med nogle gode indkøb - håber vi. Vi forhandlede i hvert fald i bedste stil. Et maleri til 900 shillings. Startpris var 16.000 shillings. En masaikvinde i massivt træ til 1050 shillings. Startpris 5.000 skillings. Men det er vist ikke det sidste, vi får købt :)

Vi spiste aftensmad på en italiensk restaurant, Tratoni. Da vi skulle af sted, var der en på vores hostel, der sagde, at vi sagtens kunne gå derned. Det viste sig, at det ikke var en, der arbejdede her - heldigvis, da nye rejsende måske vil tro ham og gå, efter det er blevet mørkt. Det er desværre næsten sikkert, at man bliver overfaldet, hvis man går bare en kort strækning, efter det er blevet mørkt.

Efter at have spist en rigtig god middag og nydt en flaske rødvin, kom vi af med ca 2600 shillings. Der spises mange bønner hernede. Jan fik kylling a la Kenya med bønner, og jeg fik risotto med rejer - uden bønner :)

Ligesom alle huse, var denne restaurant også omringet af et højt hegn og med egen vagt ved indgangen. De havde også deres egen taxi, som vi blev kørt hjem i, da de sagde, at de ikke stolede på taxierne ude på gaden. Måske kun et tricks for at få os ind i deres taxi...

Det lyder måske lidt vildt, men da vi kom hjem, fandt vi ud af, at aftenen forinden var en fyr blevet overfaldet lige efter, at han var steget ud af en bus for at tage en taxi hen til vores hostel. Det var mørkt, så han kunne ikke se den eller de fyre, som kom løbende imod ham. De stak ham med en kniv. Han nåede lige at tage armen op til brystet, som beskyttelse, så han blev kun stukket i armen og heldigvis ikke i brystet. Han mistede alt - bagage, penge og pas.

Heldigvis er der også meget søde folk her, så en taxichauffør samlede ham op og kørte ham hen til Nairobi Backpackers, som vi bor på. Her fik de ham hurtigt på hospitalet, så han kunne blive syet.

Rejsetip - Sikkerhed
Nattetid: Nairobi er en af afrikas farligste byer. I dagstimerne er der ikke de store problemer med at gå rundt i byen, men når mørket falder på er alt færdsel udenfor hotelles mure risikabelt! Hvis man skal ud, er det et krav at tage en taxa fra sted til sted, ellers bliver man let offer for et voldeligt overfald. Der er jo en grund til at byen kaldes for nairobbery!