Kilimanjaro, Tanzania: Kilimanjaro dag 3
  Mandag den. 04-09-2006

Som et fast ritual vækkede min guide mig kl. 06.30 med varmt vand og the.

I dag var akklimatiseringsdag. Dette vil sige, at vi prøver at tilvænne kroppen til højderne. Det gør man ved at stresse kroppen. Gå lidt længere op og så ned igen til Horombo hytten. Jeg var lidt spændt på i dag, da jeg havde en begyndende højdesyge i går.

Derfor lavede jeg adskillige regler for mig selv. Drik væske hvert 10 minut, pulsen måtte ikke overstige 145, så skulle vi stoppe. 145 lyder af meget, men ens hvilepuls er langt højere heroppe end ved vandoverfladen.

Vi gik meget langsomt af sted mod 4250 meter, som var dagens mål. Faktisk tog vi ca. 1 time længere, end det er normalt. Da vi nåede 4250 havde jeg det fint, og det gav mig virkelig kampgejsten tilbage!

Udsigten til toppen af Kilimanjaro fra 4250 var helt fantastisk. Vi var kommet op i et landskab, hvor intet gror! Ved pejlemærket for de 4250 var der et gravsted for en af de mange, der i tidens løb er død på bjerget.

Min guide sagde, at der var chance for, at jeg fik hytten for mig selv denne nat. Lækkert tænkte jeg, så kunne jeg virkelig få sovet. Hytterne havde plads til 4.

Men det skulle vise ikke helt at holde stik. Et norsk par skulle sove i samme hytte som mig. De var jævnaldrene og meget lette at snakke med. De kom fra Oslo og fortalte, at de ivrige trekkere i de norske fjelde. Det var godt at kunne snakke lidt dansk igen. Til vores overraskelse skulle der sove endnu en mere i vores hytte, så den nu var fuld. En inder på omkring 50, der havde trekket i alverdens bjerge. Vi blev enige om, at han var lidt skør i bolten! Jeg havde en formodning om, at han kunne snorke som en bjørn, det kom dog også til at holde stik.

Meget af snakken om aftenen går på, hvordan man fysisk har det. Nogle virkede til at have ingen symptomer, mens andre ikke har det synderligt godt. Jeg havde det rigtigt god her til aften.

Der var en ubeskrivelig flot udsigt ved hytterne, da skyerne lå nedenunder os.

Efter aftensmaden gik vi i seng omkring 20.30 tiden, heldigvis proppede jeg mine ørepropper i, så jeg fik sovet nogenlunde denne nat.