Jaisalmer, Indien: Desert Festival 2005
  Tirsdag den. 22-02-2005

Vi er efterhånden snart vant til at se fritgående heste, hellige køer, grise, hunde og får gå rundt over det hele. Tit må bilerne og tuk tuk'erne bremse hårdt op eller slå et sving for at undgå et dyr, der går, krydser eller ligger midt på vejen for at tage sig en lur :)

Vi havde bestemt os for at blive en dag ekstra i Jaisalmer, da der er Desert Fesival fra d. 21-23.02.05. Helen byen er på den anden ende. Der er endnu flere kameler her, end der plejer.

Klokken 9 startede festivallen igen på det lokale stadium uden for byen, som kan sammenlignes med en stor grus/sandplads. I dagens anledning var der stillet telte op, så tilskuerne kunne gå i skygge. Teltene var inddelt efter status - de lokale, udlændinge og VIP.

Efter morgenmaden som blev spist på en lille hyggelig restaurant, hvor vi fik sandwich og omelet, tog vi en tuk tuk ud til festivalpladsen.

Der var konkurrencer for indere men også for udlændinge. Først skulle den smukkeste kamel kåres, dernæst var der "tug of war" for indere mod udlændinge (mænd og kvinder hver for sig). Både de mandlige og de kvindelige udlændinge vandt over inderne. Som præmie fik hver deltager på det vindende hold 100 rs :)

Legene fortsatte med en konkurrence for indiske kvinder mod udenlandske kvinder om hvem, der hurtigst kunne løbe 100 meter med en krukke vand på hovedet - gæt selv, hvem der vandt. Alle de udenlandske deltagere endte meget våde, da de spildte det meste af vandet ned over sig til stor morskab for alle indere :)

Endelig blev det tid til kamelvæddeløb, som vi havde glædet os til at se. 7 kameler lå klar ved startlinjen. Da startsignalet lød, rejste de sig alle i en fart, men alle 7 kameler løb ikke lige ud - faktisk var der kun 2 kameler, der løb lige mod mållinjen, resten løb løbsk i alle retninger - også ud blandt tilskuerne.

De næste løb foregik lidt mere ordentlige, da alle kamler kunne finde ud af at løbe lige ud mod mållinjen, så der blev ikke sat flere tilskuers liv på spil :)

Klokken 13 var der pause, hvorfor vi tog tilbage til byen, da vi skulle have arrangeret transport til Pushkar dagen efter. Bussen ville tage ca. 11 1/2 time, så vi håbede på, at vi kunne leje en bil med chauffør, der kunne få os hurtigere frem.

Efter at have forhørt os flere steder nåede vi frem til en pris, der lød på 3600 rs for den hurtigste bil, der kunne køre os til Pushkar på 7 timer. Selvfølgelig er det lidt dyrt, men vi har ikke tid eller lyst til at bruge en hel dag på transport :)

Det er tydeligt at mærke, at det er ved at blive varmere i Rajasthan, så vi gik op på taget af vores hotel for at sole.

Da vi gik ud for at spise aftensmad, mødte vi nogle af de udlændinge, som også havde været med til at deltage i konkurrencer på festivalpladsen. Vi havde med vilje valgt en meget turistet restaurant, da vi håbede på at finde en ekstra, der også skal til Pushkar dagen efter, da transporten ville blive lidt billigere. Desværre havde vi ikke heldet med os, men pyt, det er jo også kun 400 kr for en tur på 7 timer i privat bil :)

På restauranten, Monicas, prøvede vi husets specialiteter - en kinesisk ret (ginger chicken) og en indisk ret. Begge retter var meget gode, desværre er de indiske navne ikke lette at huske :)