Puerto Cortes, Honduras: Havnebyen Puerto Cortes
  Søndag den. 25-01-2009

Dagen startede med at solen skinnede, men regnen tog over om eftermiddagen. Vi er snart ligeglade med regnen, da vi er taget til havnebyen Puerto Cortes, hvorfra båden til Belize sejler i morgen - og vi er helt sikkert med.

Honduras har ikke opnået at komme med på vores liste over favorit lande. Landet har ikke vundet vores hjerter. Det falder ikke folk naturligt at smile eller være hjælpsomme. Honduras er ikke et nemt rejseland. Der er få attraktioner og mange restriktioner. Man skal hele tiden passe på sig selv.

Der er selvfølgelig altid undtagelser, hvor man pludselig møder hjælpsomme og flinke folk. Da vi ankom til Puerto Cortes, stoppede en fin bil. En dame og en mand spurgte på engelsk, om de kunne køre os hen til et hotel - faktisk taler ingen engelsk i dette land. De kunne se, at vi var omringet af lokale, der alle ville tage os hen til et hotel.

For at komme til Puerto Cortes, skal man først tage en bus fra Tela til San Pedro Sule, byen man helst skal holde sig fra, men som mange alligevel ender i, da det er et knudepunkt for trafikken i hele landet. Fra San Pedro Sule går der direkte minibusser til Puerto Cortes.

"Direkte busser" er så meget sagt. Bussen bliver ved med at køre rundt i hele byen, indtil den er fyldt op. Det kan tage sin tid. Når den så endelig har retning mod slutdestinationen, stopper den ofte for at sætte folk af.

Undervejs sprang folk ind i bussen. Nogle ville sælge ting, andre prædikede for os. En ung mand knappede skjorten op, så man kunne se alle hans tatoveringer på kroppen. Det er ofte et symbol på, at han har tilhørt en bande. Vi kunne forstå, at han havde omvendt sit liv og arbejde nu for Gud. De lokale gav ham alle penge...

Vel fremme i Puerto Cortes så vi til vores store overraskelse, at der var fastfood kæder - Pizza Hot, Burger King og Wendys. Vi er glade for ris og bønner, men vi kunne nu ikke nægte Pizza Hot et besøg :)

Der går sikkerhedsvagter rundt helt tiden i byen. Selv internet cafeen er bevogtet. Om aftenen må man slet ikke bevæge sig udenfor. Så vi har spist meget middagsmad - rigtig meget - så vi ikke bliver sultne i aften.

Overnatning - Hotel Central, Puerto Cortes, Honduras
Adresse:Ca. 200 meter fra den centrale plaza
Godt:Der er TV. Hotellet ligger lige ved fastfood kæderne.
Skidt:Værelset er utroligt lille. Toilet og bad er i samme rum som sengen. For farligt at gå ud om aftenen