Caye Caulker, Belize: Go slow(ly) on Caye Calker
  Søndag den. 11-02-2007

Kl. 8 stod vi klar henne ved havnen, så vi kunne komme væk fra denne by. Vi vil over til øen Caye Calker, som ligger ca. en time fra Belize City. En billet koster 15 Belize dollars.

Det er simpelthen meget varmt her. Så vi glædede os til at komme ud på øen, hvor det lufter lidt mere.

Når man kommer i land, går man hen over et skilt, der siger "Go slow", som er mottoet for denne ø. Hver ting til sin tid. Hvis man går for hurtigt, råber de lokale efter en: "You are on Caye Calker, go slow :)

Vi bor nu på Tina's Backpacker Hostel, som ligger lige ned til vandet. Et dobbeltværelse koster 40 Belize dollars. Der er en lille forhave, hvor der hænger hængekøjer, så man kan slappe af og ligge og kigge ud over vandet samtidigt.

For første gang i laaang tid har vi mødt danskere. På samme hostel som os, bor der 2 piger fra Kbh.

Ting er meget dyre. Det er dog ikke så dyrt at bo her, men det er en del dyre at spise her end andre steder. Især internet er dyrt. 20 min. koster 5 Belize dollars. En drink eksempelvis rum punch, som er deres national drink, koster 7 Belize dollars. De billigste retter så som burger koster min. 15 Belize dollars. Banan pandekager koster ca. 8 Belize dollars. Det løber hurtigt op.

Vi lejede en cykel (5 Belize dollars pr. cykel for en time) for at se øen. Det kan nu også sagtens gøres til fod, da man kan se begge sider af øen. Den er kun 600 meter bred, det bredeste sted, og ca. 6,5 km lang.

Der er ikke meget strand. Det skyldes tildels, at husene er bygget så tæt på vandet, at de ligger midt på stranden. Hvis man flyttede al byggeri 2-3 meter tilbage, vil der blive en smuk strand.

Der er ogsa en lille landingsbane på øen, som ikke er hegnet inde. Vi blev nødt til at cykle på runway for at komme hjem igen :)

Det har ikke været muligt at bruge hårtrimmeren i nogle af landene, så Honnys hår er ved at være langt. For 10 Belize dollars fik han taget det meste af håret af. Det betød senere, at hans hovedbund blev lidt solbrændt efter en dykkertur.

Der er en meget stor, tyk mand, som har stillet en grill op og en masse borde og bænke. Om dagen er han ude at fiske, og om aftenen griller og sælger han fangsten. Hans menukort består af hummer, barracuda og rejer.

Hver aften samles folk her, da han er "verdenskendt" for sine grillede hummere. Ingen fine lokaler eller fine møbler. Man sidder uder åben himmel og ned til vandet. Alligevel er her fuld hver aften. For 25 Belize dollars fåes hummer, kartoffelmos, hvidløgsbrød, 1 drink med rom/cola og ostekage til dessert. Virkelig lækkert.

Man kommer til at snakke med alle mulige mennesker, når man sidder ved samme langbord. Vi faldt bl.a. i snak med et par fra Canada, som har mødt hinanden her for 2 år siden, og nu skal de giftes. Dem kom vi til at have en del med at gøre, de følgende dage. Faktisk ender man med at kende ret mange mennesker, da øen er så lille, så man ser hinanden hele tiden- på ture, på restauranter, på ens hostel etc.

Sammen med parret fra Canada og en tosset fyr, Don, fra USA, gik vi på pub crawl efter middagen :)

Rejsetip - Restauranter
Frisk fisk: En meget stor tyk mand, der er "verdenskendt" for sine grillede hummere, laver hver aften lækker grillet fisk på stranden til få penge. Man sidder på bænke omkring grillen og det er utrolig hyggeligt, og det er meget populært!