Solvang, USA: Solvang, den danske by
  Onsdag den. 13-06-2001

Vi startede rigtig tidligt om morgenen og kørte indtil at vi blev sultne. I Pismo Beach fandt vi et sted at spise den traditionelle amerikanske morgenmad, der kan holde dig mæt det meste af dagen.

Vi snakkede med tjeneren som anbefalede en hyggelige lidt tilbagetrukket strand, der kun var kendt af de lokale. Fedt, en mulighed for at opleve noget som andre turister ikke gør. Man skulle klatre ned af nogle klipper, da stranden lå i en lille lagune. Det var helt utroligt varmt og vi glædede os til at kaste os i bølgerne.

Tjeneren havde sent os hen til en nudist strand, hvor folk også havde en lille tendens til sex i det fri. Godt nok er vi fra Danmark, hvor nudist strande ikke er et ukendt fænomen, meeen alligevel det gad vi ikke at ligge imellem, så det blev et kort visit på den strand.

Der er en lille dansk by grundlagt i USA af de mange rejsende, der kom til staterne i begyndelsen af forrige århundrede. Byen hedder Solvang og er amerikanernes forestilling om det lille land langt væk. Gaderne, hotellerne og butikkerne har danske navne. Der bor stadigvæk få mennesker, der har danske rødder. Vi boede på Svendsgaard Lodge, som var i bedste dansk bindingsværksstil. Utrolig hyggelig lille by, men for os danskere minder det ikke meget om det land, vi kender.

Om aftenen ville vi gerne ud og spise og valgte en utrolig hyggelig mexicansk restaurant kaldet "Manny", hvor de serverer billigt men delicious mad. Senere den aften gik vi en lang tur og endte ude i beboelseskvarterne. Her var masser af dyre villaer, ja nærmest ikke andet! Sjovt var det at se, at navnene på vejene var så danske, som de kunne blive : Jyllandsgade, Århus, Vejle og Esbjerg o.s.v. var repræsenteret.

På vejen hjem stoppede vi ind ved en restaurant i byen, som havde live musik. Her faldt vi i snak med en fyr, som kunne høre, at vi var fra Danmark. Hans bedstefar var dansk, og han kunne selv nogle få ord på dansk.

Solvang er et must, man ikke skal køre uden om.